Mă preocupă aspectul realizării experimentelor cu materiale uzuale, experimente ce pot fi făcute acasă de elevi. Pe mai multe site-uri și bloguri am găsit câteva lucruri de care mi se pare că trebuie ținut cont:
👉Elevul nu cunoaște noțiunile științifice! Nu are importanță dacă elevii nu cunosc partea de știință din cadrul experimentului, că nu știu să explice experimentul. Dacă îl pot realiza și povesti…. vor înțelege și noțiunile științifice… dacă nu….. vor avea o amintire plăcută….vor povesti prietenilor …
👉Pune întrebările potrivite. Pune întrebări deschise despre ce se observă. Nu este indicat a pune întrebări de tipul
“Observi culoarea…..” ci întrebările să fie
“Ce observi? Ce s-a schimbat? Ce crezi ca s-a intamplat?”
Întrebările deschise…. conduc la un proces cercetare, la gândire creativă, la a căuta răspunsuri ca urmare a ceea ce se observă.
Elevii trebuie încurajați să gândească științific.
👉Tratează experimentul ca pe activitate distractivă. Nu-ți fie teamă că nu a reușit experimentul, poate nu a reacționat, poate nu s-a decolorat…. NU este nici-o problemă!… Poți relua preparând din nou soluțiile sau încercând o altă variantă…. sau realizând experimentul cu mai multă atenție. În acest caz se pun aceleași întrebări deschise: “De ce crezi că nu s-a întâmplat așa cum scrie în …..”, “Ce am putea să schimbăm ca să reușească experimentul?”
👉Acceptă schimbarea modului de lucru. Realizează experimentul conform indicațiilor, dar nu este greșit dacă vrei sau elevul dorește să modifice ceva în modul de lucru. Dacă profesorul consideră că nu este periculos…. este bine să fie lăsat…. Aceasta înseamnă cercetare….. experimente prin diferite metode și în diferite moduri.
👉Reia experimentul cu orice ocazie. Dacă la o altă lecție se poate realiza un experiment pe care l-ati făcut anterior, este bine a se relua. Nu doar menționat că “l-am făcut acum 2 săptămâni…”. Orice reluare a unei activități experimentale este plăcută și fixează noțiunile sau adaugă noi noțiuni științifice. Chiar la evaluarea lecțiilor se poate folosi partea experimentală.