Știința pe Înțelesul Tău

Copiii învață prin joacă si prin imitație. Asta știe orice profesor. Iar, ca profesor de chimie știu că prin “joaca” cu substanțe se pot explica cel mai bine noțiunile. 

Am doi nepoți (de 8 și 3 ani) și am căutat in online locuri unde sa petrecem ziua de maine, în București desigur. Am găsit Casa Experimentelor. Ei au mai fost acolo… și sunt sigură ca le-ar plăcea să mai meargă. Dar, în același timp cred că mulți alți copiii cu părinți lor vor vrea să viziteze acest loc. Așa că am lăsat pe altă dată vizita. 

Dar știi ceva? Chiar acasă este “casa experimentelor” așa că mi-am propus să ieșim la iarbă verde, în parc dacă timpul ne va permite, și să facem experimente acasă, înainte sau după plimbarea în parc. Vom vedea….

Ce mi-am propus sa le arăt? Câteva experimente “magice” pe care ți le descriu mai jos. 

  • vulcanul din apă
    • un mic borcanel umplut cu apă fierbinte colorată cu roșu se pune într-un borcan mare care se umple încet cu apă rece.
  • oul care nu se udă
    • se afumă cu o lumânare un ou și apoi se introduce într-un pahar
  • florile care își deschid petalele
    • se desenează o floare cu petale separate, se închid petalele spre interior și se pun florile pe apă
  • “nu sună?”
    • se învelește un telefon cu folie alimentară de aluminiu și altcineva sună la numărul telefonului învelit
  • pahare colorate
    • se taie mărunt câteva foi de varză roșie și se pun în apă caldă, obținând o soluție colorată care se pune în câteva pahare. În fiecare pahar se adaugă cantități mici de oțet, înălbitor, detartrant, aspirină, soluție de desfundat țevi, etc.
  • mesajul secret
    • pe un șervețel se scrie, în secret,  un mesaj (numele fiecărui nepot!) și se acoperă cu un alt șervețel. Apoi se pune apă într-o farfurie nu prea adâncă și se așează șervețelul în farfurie.
  • piperul care zboară
    • se umflă un balon și se freacă se păr sau de un material de lână. Într-o farfurie se pune piper și se apropie balonul.
  • roșu care urcă
    • într-un pahar se pune apă rece și albastră iar în altul apă fierbinte și roșie. Se acoperă paharul cu apa rece cu o bucată de carton subțire (de ex. carte de joc, sau o bucată decupată din ceva de plastic) și se așează peste paharul cu apa caldă. Se trage încet cartonul până intră în contact cele două ape.
  • oul la mijlocul borcanului
    • se prepară o soluție saturată de sare de bucătărie și se pune într-un borcan mare, peste aceasta se toarnă ușor apa curată. Se pune apoi un ou.
  • Coca Cola zdrobită
    • cu un clește se tine pe flacăra de la aragaz o doză goală de Coca Cola. Când s-a încălzit foarte bine se pune într-un castron cu apă rece de preferat răcită  cu gheață.

Sunt sigură că le va plăcea foarte mult. Tu le vei încerca cu elevii tăi?

Pe pagina de facebook “ScIC Science Is Cool by PocketLab” o profesoară a pus întrebarea “What are the random things you have in your classroom?” (Care sunt lucrurile obișnuite pe care le ai în sala de clasă). De la această întrebare m-am gândit să scriu acest e-mail.

Oare chiar nu putem face experimente dacă nu avem pahare Berzelius, sau biurete sau cilindri gradați?

Eu zic ca se poate, așa cum zice reclama…. “Dacă vrei…poți!”. Vreau sa te incurajez și să știi ca ai atât ustensile cât și substanțe.

Așa că iți doresc succes în activitatea ta și fii increzator că se pot face experimente, unele le poți da chiar ca proiect recapitulativ.

În final m-ar bucura să aflu dacă ai încercat cateva din experientele de mai sus și dacă poți, și vrei să îmi răspunzi ….ar fi extraordinar!.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *