Știința pe Înțelesul Tău

Este o întrebare la care mă gandesc avand în vedere ca se apropie finalul anului școlar, după un an în care elevii au învățat în majoritatea timpului îl online. Nu au făcut experimente în mod direct. Poate în unele cazuri experimente online, virtuale, fie vizionând filmulețe fie pe programe de simulare a unor experimente.

Dar… în final… ce ne dorim să știe elevii de gimnaziu la finele anului școlar la disciplina chimie?

În programa școlară, se precizează 4 competențe generale:

1.Explorarea unor fenomene și proprietăți ale substanțelor întâlnite în activitatea cotidiană

  1. Interpretarea unor date și informații obținute în cadrul unui demers investigativ
  2. Rezolvarea de probleme în situații concrete, utilizând algoritmi și instrumente specifice chimiei
  3. Evaluarea consecințelor proceselor și acțiunii substanțelor chimice asupra propriei persoane și asupra mediului înconjurător

Dacă mă uit la aceste competențe toate se leagă de impactul disciplinei în viața de zi cu zi a elevului. 

Nu trebuie să știe toate amănuntele… trebuie să rețină acele aspecte care impactează viața de zi cu zi.

De aceea, dorinta mea de a arăta elevilor chimia prin experimente este confirmată de aceste 4 competențe ale programei de gimnaziu, atunci când elevul ia contact cu această disciplină.

În multe din mailurile mele ti-am prezentat o serie de idei despre viziunea mea asupra lecțiilor de chimie. Manualul este doar un ghid de aplicare a programei. Până la urmă noi trebuie să prezentăm elevilor noțiunile astfel încât ei să înțeleagă cât mai bine fenomene și proprietățile substanțelor întâlnite în activitatea cotidiană, cum cere prima competență.

Prin probleme de calcul și prelucrare de date elevii trebuie să știe  să investigheze lumea din jurul lor, astfel încât să găsească rezolvări ale unor situații problemă, să evalueze consecințele acelor situații.

Tot pentru că se apropie sfârșitul anului școlar, pentru portofoliul disciplinei se pot face diferite teme de cercetare care să le starneasca interesul elevilor, teme pe care sa le poată face după un model și care să le fixeze câteva noțiuni importante din materia studiată.

Pentru realizarea unui referat la final de semestru le recomand elevilor modelul unei lucrări de diplomă dar cu un număr de maxim 15 pagini, inclusiv  fotografii, tabele sau grafice. În acest fel încerc să îi pregătesc pentru lucrarea de atestat pe care o au de realizat la finalul liceului. Eu lucrez la un liceu tehnologic și elevii susțin examen de competente profesionale la care trebuie să elaboreze o astfel de lucrare.

Bineînțeles că nu toți se conformează cerințelor dar… e încercarea mea de a le arăta cum se face o lucrare de cercetare, așa cum se pot prezenta la sesiunile de referate științifice, la care am mai participat cu unii elevi de-a lungul anilor de activitate.

Din anii anteriori păstrez de obicei lucrările cele mai bune pentru a le exemplifica elevilor cum se poate face un referat, o lucrare de cercetare.

Una dintre competențele care se prefigurează a fi necesare în viața lor este gândirea critică, înțelegerea noțiunilor și nu memorarea unor conținuturi.

Informația este ușor accesibilă, și.. accesând-o în diferite situații elevul o va reține. 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *