Ce urmează, ce să fac în continuare? Ce am de predat mâine? Ce metode să folosesc? Ce experimente să fac?
Sunt întrebări pe care mi pun în fiecare zi.
Chiar dacă am mulți ani la catedră și în general știu ce urmează… fiecare clasă este diferită și îmi adaptez predarea și temele pentru acasă în funcție de cum au înțeles elevii lecția. Acest lucru înseamnă că fiecare lecție este diferită pentru clasele de același nivel.
În plus, la licee tehnologice, unde există practică comasată, conținuturile care trebuiesc predate sunt decalate și nu predau neapărat același lucru.
Oricum este o continuă preocupare referitor la modul în care îmi voi desfășura lecția.
Se pune acum problema dotării laboratoarelor cu echipamente și substanțe…. sper să se facă mai repede astfel încât la începutul anului școlar următor să ne putem organiza laboratoarele, dar în același timp este nevoie și de un ajutor… de LABORANT.
Chiar dacă uneori cer ajutorul elevilor nu este același lucru cu a avea un ajutor specializat, un cadru didactic auxiliar care să ajute profesorul la discipline ca fizică, chimie, biologie.
La noi la scoală, până în pandemie, fiecare cadru didactic avea cabinetul său. Elevii se duceau la fiecare ora la cabinetul respectiv.
Acum… fiind obligați ca elevii să nu își schimbe locul, am trecut pe sistemul clasic în care elevii au clasa lor. Dar sper că din toamnă să revenim la traditionalul cabinet al fiecărui profesor.
La orele mele elevii vin în laborator și, atunci cand se pot face experimente, pregătesc eu la prima masa setul de sticlarie si substanțe și le solicit ajutorul în distribuirea la mese. Uneori, atunci când am ore una după alta, este mai greu să strâng imediat și să pregătesc ora următoare tot cu experiment. Încerc să evit acest lucru. Cei care vin în laborator după ora de experiment sunt curioși ce au făcut colegii lor, vor sa vadă eprubetele sau paharele cu produsele experimentelor realizate de colegii lor. Profit de acest lucru și le mai explic despre ce a fost vorba, ce au efectuat și că vor face și ei data viitoare.
Am încercat și varianta folosirii cutiilor de la programul “Laptele și cornul” dar nu a fost simplu nici așa.
Eh… oricum experimente se pot face, atat real cât și virtual. Să nu renunțăm la acest “obicei” indiferent cum este dotat laboratorul sau chiar dacă nu există laborator sfătuiesc profesorul să aibă un “Kit de laborator” adică o cutie în care să aibă un set de pahare chiar de plastic, pipete, substanțe simple despre care am mai scris în e-mailurile mele.
Am participat în 2018 la un eveniment de promovare a disciplinelor din categoria științe la Biblioteca Națională la care firma BASF a venit cu o prezentare de experimente cu întreg necesarul în niște valize, dar toate ustensilele erau de plastic (identice cu cele clasice de sticlă). Mi s-a părut foarte util din perspectiva că nu există riscul de a se sparge și de a se răni cei care le utilizează.
Așa că…. acesta va fi “Pasul următor”