Ce ai putea să îi înveți acum pe elevi care să le fie de folos în viitor?
Iată o întrebare la care trebuie să ne gandim atunci cand predăm științele. Putem să ii învățăm multe utilizări ale substanțelor din viața lor. Să afle, să descopere ei înșiși utilizările și importanța lor.
De aceste informații au nevoie pe viitor. Oare putem să schimbăm modul în care predăm disciplina pe noi o iubim atat? Putem oare sa le transmitem elevilor pasiunea noastră pentru chimie?
As vrea să cred că… și cu siguranță putem face asta doar dacă folosim cat mai mult metoda descoperirii de către elevi a acestor substanțe în soluțiile și preparatele pe care le folosesc ei în diferite momente ale activității lor, în activitatea din bucătărie, în activitatea de curățenie, în activitatea de grădinărit și altele…..
Elevii sunt oricum curioși să afle de ce acetona dizolvă lacul de unghii, sau de ce sarea se dizolvă în apă și ce se întâmplă când ruginește fierul, sau …. de ce face efervescentă stingerea bicarbonatului de sodiu când mama face prăjituri….
Faptul că în laboratorul de chimie (dacă exista în școală!).. găsim substanțe precum acidul sulfuric, acidul clorhidric, sulfat de sodiu, clorura de potasiu… și multe alte substanțe… nu îi motivează pe elevi să învețe chimia.
Mai nou, odată cu tehnologia digitală putem găsi aceste substanțe împreună cu echipamentul specific laboratorului de chimie, in laboratoare virtuale. Aceste laboratoare sunt pentru elevi la fel de antrenante ca cele reale. În plus oferă posibilitatea de a face experimente pe care în laborator oricum nu ar putea să le realizeze.
Un astfel de laborator virtual este http://www.chemcollective.org.
Va îndemn întâi să vă “jucați” să vedeți cum se pot realiza experimente ca în laboratorul real.