Știința pe Înțelesul Tău

Știu că toată lumea se preocupă zilele acestea de două evenimente…. pentru unii interesante/importanțe/deosebite…. știu și eu…

Valentine day este importată și mult mediatizată și cam uitată ziua de Dragobete…

Eu cred că de fapt sunt una și aceeași zi de sărbătorire a reinnoirii naturii….

În perioada care urmează, în lunile februarie și martie este prevăzută a se desfășura săptămâna numita “Scoala altfel”. Am putea să combinăm cele două – cele trei evenimente…. în scoala altfel; să evidențiem revenirea la viață a naturii după perioada de  iarnă…

Ehh… în zona de sud a României (unde locuiesc eu!) iarna nu a fost cea de altădată… anul acesta a fost chiar blândă. Doar acum o săptămână s-a simțit o parte din iarna adevărate cu puțin ger, zăpadă și ceva gheață.

Din păcate la liceele tehnologice în perioada “Scoala altfel” sunt prevazute activități de instruire practică.

Adică vor fi activități din categoria disciplinelor de specialitate- cel puțin așa ni s-a spus.

Astfel m-am gândit ca să strecor câteva experimente specifice dar cu tematică de Valentine day/Dragobete.

1.pictura pe sare: cu lipici lichid un elev desenează o imagine, sau scrie un mesaj pe o foaie de hârtie; se presară sare fină, se scutura excesul de sare și apoi cu o pensulă îmbibată în acuarele atinge un colț al desenului/mesajului iar culoarea se va împrăștia fiind absorbită de sare care este higrofilă.

2.mesajul secret 1: un elev scrie un mesaj secret cu ajutorul unui betisor de urechi înmuiat în soluție de sare de lămâie. Se lasă la uscat, apoi înmânează hartia altui elev(e) care, cu o pensulă înmuiată în ceai de fructe atinge suprafața hârtiei, dezvăluind mesajul.

3.mesajul secret 2: pentru acest experiment este necesar un bec clasic (care se încălzește când funcționează). Experimentul este: un elev scrie un mesaj pe o foaie de hârtie cu un betisor de urechi îmbibat în soluție de sare de lămâie. Mesajul este înmânat altui elev(e) care, după ce s-a uscat, așează hartia pe becul aprins. 

Aceste experimente pot fi folosite atât în Scoala altfel ca amuzament dar și pentru a arăta caracterul acid/bazic al unor soluții sau pentru a arăta reacția de ardere (în experiment 3- se va înnegri mesajul prin arderea  compusului organic din soluția respectivă).

Știu că nu sunt singurele experimente distractive dar sunt un început și poate dau o idee despre activități STEM în “Scoala altfel”.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *